Zgłoszenie Zdarzenia Niepożądanego (ZN) przez Pacjenta lub Osobę Bliską
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego przez pacjenta lub przez osobę bliską
Czym jest zdarzenie niepożądane?
Zgodnie z Ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1692), zdarzenie niepożądane to:
Zdarzenie, które miało miejsce w trakcie udzielania, w wyniku udzielenia lub zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta. Może to być m.in.:
–zgon,
– uszczerbek na zdrowiu,
– rozstrój zdrowia,
– nagłe zagrożenie życia,
– konieczność hospitalizacji lub jej przedłużenia,
– uszkodzenie ciała lub płodu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego sytuacja, w której wystąpił spodziewany efekt prawidłowo udzielonego świadczenia.
Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?
Zgłoszenia może dokonać każda osoba, która:
• była uczestnikiem zdarzenia (np. pacjent, członek personelu, opiekun),
• była jego świadkiem.
Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
E-mailem: na adres 📧 biuro@przychodnia-wisnicz.pl
Formularz zgłoszenia dostępny w zakładce „Polityka bezpieczeństwa pacjenta” na stronie:🌐 www.przychodnia-wisnicz.pl lub w naszych placówkach. Można go wysłać e-mailem lub wrzucić do oznakowanej skrzynki „Zdarzenia niepożądane” znajdującej się przy rejestracjach w:
Przychodni Rejonowej w Nowym Wiśniczu,
Ośrodku Zdrowia w Królówce,
Ośrodku Zdrowia w Muchówce.
Pocztą tradycyjną:
📮 SPG ZOZ w Nowym Wiśniczu
ul. Podzamcze 4, 32-720 Nowy Wiśnicz
Uwaga:
Zgłoszenie może zostać dokonane bez użycia formularza również anonimowo – jego wypełnienie nie jest obowiązkowe, choć jest pomocne.
W zgłoszeniu warto uwzględnić:
• datę i godzinę zdarzenia,
• miejsce zdarzenia,
• opis sytuacji – jak najdokładniejszy.
Osobiście:
• W formie pisemnej – złożone w Rejestracjach naszych placówek.
Co dzieje się po zgłoszeniu?
• Każde zgłoszenie analizuje Zespół ds. jakości, powołany przez Kierownika Zakładu.
• Celem zgłoszenia nie jest szukanie winnych, lecz:
o przeprowadzenie rzetelnej analizy,
o wyciągnięcie wniosków,
o wdrożenie działań naprawczych i zapobiegawczych,
o poprawa jakości i bezpieczeństwa opieki nad pacjentem.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami:
📞 14 612 87 92 wew. 9
📧 biuro@przychodnia-wisnicz.pl